حدود حجاب زنان در شريعت يهود (قسمت دوم)

با توجه به مضامين بيان شده در مورد پوشش خاص زنان بني اسرائيل، استفاده از چادر به عنوان پوشش سراسري كه همه اندام را مي پوشاند و نيز روبنده كه صورت توسط آن مستور ميگردد، محرز مي باشد؛ اگرچه در سيره عملي بانوان يهود گاهي استفاده از روبند معمول نبوده است.
دكتر مناخيم.م.برير (پرفسور ادبيات در دانشگاه يشيوا) در كتاب «زنان يهودي در ادبيات رباني» ميگويد:« همواره اين سنت براي زنان يهودي وجود داشته كه با يك پوشش سر با هر چيزي بيرون و در مجامع بروند، حتي اين كه همه صورت  را بپوشانند و تنها يك چشم را آزاد بگذارند».
يكي ديگر از علماء معاصر يهود در فلسطين اشغالي به نام «هاراو يعقوو يسرائل لوگاسي» در كتاب خود به نام « بت يعقوو» كه به زبان عبري نگاشته است، در بخش حجاب زنان به طور مفصل در باب كيفيت پوشش و حجاب زنان بحث كرده كه اهمّ آن از اين قرار است:
– لباس بايد به حدي گشاد و آزاد باشد تا اندام بدن به هيچ عنوان در آن برجسته نگردد و كمربند بسته نشود.
– آستين ها بايد تا مچ دست را بپوشانند.
– گردن از طرفين تا شروع شيب كتف از پشت و در جلو تا بالاي استخوان جناغ را بپوشاند ( يعني تمام دور گردن پوشانده شود)؛ حتي پاها بايد پوشيده باشد و از پشت جوراب نبايد پوست پا ديده شود و جوراب هاي عكس دار و با رنگ هاي  تند ممنوع است.
– پوشش سر بايد تمام موي سر را بپوشاند و آرايشي كه باعث جلب توجه ديگران گردد گناه بسيار بزرگي است (يعقوو يسرائل لوگاسي، 1980م:ص110).
قابل ذكر است كه حدود و پوشش مذكور براي زنان متاهل است و از نظر آيين يهود، دختر يهودي تا قبل از ازدواج حدود خاصي براي پوشش دارد و آن عبارت است از پوشش ساده لباس كه دامن آن تا ده سانت زير زانو و آستين آن تا آرنج است و موي سر به شرط سادگي مي تواند مشخص باشد( البته هنگام عبادت بايد پوشيده شود‌) و در صورتي كه به شانه برسد بايد جمع گردد. البته طبق توصيه هاي اكيد تعاليم تلمود دختر يهودي بايد حوالي بلوغ ازدواج كند و پس از ازدواج، رعايت حجاب در مقابل همه مردان به جز پدر و شوهر بر او واجب است.

مطالب مرتبط: حجاب در آئين يهود ( قسمت اول)

23 نظر برای “حدود حجاب زنان در شريعت يهود (قسمت دوم)

  1. ببخشیدا این دیگه سوال آخر من تو این بحثه
    این جوری که شما میگین حجاب کنیم اون وقت پسر چه جوری ما رو ببینه؟
    خواهر و مادر مردم که نباید ما رو بپسندن!

    جواب:نگاه كردن مرد به زنى كه مى خواهد با او ازدواج كند, به منظور آگاه شدن از حُسن و عيب او اشكالي ندارد اما اينكار بايد بعد از اتمام و قطعي شدن مسائل ديگر انجام بگيرد.

  2. یه.
    مثل بلاگفا آخه یه وب زدم در وردپرس میشه لطف کنی یه کم بم یاد بدی کار باشو البته نه همه چی به اندازه ای که مزاحمت(ون) نشم
    چقده کنده چقدم زشته قیافش شبیه بلاگه من توش وبلاگ دارم خودمو کشتم دو بار اپش کردم قالب وحشتناکشو هم عوض کردم
    ممنون میشم

    جواب:
    مثلا كدام قسمت در ضمن جوابها رو در وبلاگتان عرض ميكنم!شما هم همانجا ميتوانيد بپرسيد اينگونه بهتر است.

  3. منظورم اینه که دخترای فشن این قد به چشم می یان که کسی ما رو نمی بینه

    وای به روزی که مثل بک گراند شما هم حجاب کنیم

    جواب:
    امام علي(ع) فرمودند: «پوشيدگي زن (باتوجه به موقعيت روحي و جسمي اش) براي او بهتر است و زيبايي اش را پايدارتر مي سازد» (غررالحكم، فصل 44، حرف صاد، حديث 10)
    حجاب باعث نمي‌شود كه انسان در محدوديت و اسارت واقع شود بلكه حجاب او را حفظ مي‌كند آيا خانه‌اي كه درآن زندگي مي كنيد شما را محدود واسير كرده است ويا شما را حفظ مي‌كند؟مسلماً مي گوييد ما درخانه احساس امنيت مي كنيم وخانه ما را ازشر دزدان يا سرما وگرما و…حفظ مي كند.
    تا زماني که درشيشه عطر بسته باشد، عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود ولي به محض اينکه چند ساعتي سرشيشه عطر برداشته شود عطر داخل آن مي پرد وتنها شيشه خالي بدون عطر مي ماند که کسي بدان ميلي ندارد يعني ديگرازآن استفاده نمي کنند.حجاب هم اينگونه است.

  4. راستی به روز شدن در وردپرس چجوری ست

    جواب:منظورتان اينه كه از بروز شدن وبلاگ ديگران باخبر شويد

  5. شما بهتر بود جای آی پی چک کردن جواب منو می دادی!

    جواب: سلام پي گرامي بنده بيكار نيستم آي پي شما رو چك كنم از همخواني نظرات اينگونه به ذهنم خطور كرد.مردي كه بخاطر اينگونه مسائل دختري را ميپسندد چه بهتر كه سراغ شما نيايد.

  6. خب ببخشید کفایه به مغزت فشار اورده بعد هم فهمیدم کی هستید چون خانما سیوطی نمی خونن 100*

  7. ای کاش بیایی تا باز هم شریعت جدت را به پا کنی و رها کنی این جامعه ی سر تا پا گناه را و چه زیبا میگویید شما خاندان…

    جواب:
    انشاءلله دعاي زيبايي بود

  8. سلام خوخی؟؟ فکر کنم سیوطی به مغزت فشار اورده هر کی بات بحث میکنه فک می کنی منم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    جواب:سيوطي رو خيلي وقته خوندم من يك سوال پرسيدم

  9. تمام ادیان اینجورین
    زن زیر چادر
    ظلم به زنان همیشه هست
    حالا نگین کدوم ظلم

    جواب: سلام بيداري گرامي كم پيدا هستيد! نشد يكبار مهر تاييدي از سوي شما داشته باشيم.اين ظلم نيست اين عين ارزش نهادن براي زن است.
    اسلام براي آنكه بانوان از تعرض، نگاه و توجه ديگران در امان باشند، و موجب لغزش مردان نيز نشوند از آنان خواسته كه گوهر خويش را در صدف گرانمايه حجاب محفوظ بدارند و اين رحمت خاص الهي نسبت به بانوان است.
    با دقت در جوامع غير مسلمان و يا جوامعي كه اهميت به مسأله حجاب در آنها وجود ندارد به راحتي آشكار مي‏شود كه ضريب امنيتي دختران و خانمها بسيار پايين بوده و در بسياري از موارد مورد تعرض و هجوم قرار مي‏گيرند و نيز موج فساد در جامعه موجب ترويج فحشا شده و كانون خانواده را سست نموده است با مقايسه اين جوامع با جامعه اسلامي ايران به راحتي مي‏توان قضاوت خود كه آيا سفارش به حفظ حجاب مصونيت بانوان بوده و يا ظلم به آنها.
    به هر حال با اين همه مخالفتهايتان ارادت خاصي نسبت به شما دارم.

    • ببین عزیزم
      برای عدم لغزش مردان زنان رو زیر چادر میکنیم
      پس چرا برای عدم لغزش زنان مردانو زیر چادر نمیکنیم؟
      بهش فکر کردی؟
      اگه مردی میاد سوار … دیگری میشه که مقصر زن نیست,مقصر اون مرده که فکر خرابی داره
      پس نباید به خاطر اشتباه کسی دیگه کس دیگری رو محدود کرد.
      نه عزیزم به خاطر لغزش یکی نباید یکی دیگه در بند باشه.
      به وجدانت مراجعه کن می دونی حق با منه.

      جواب : سلام حجاب فقط بخاطر لغزش مردان نيست. كه چنين چيزي ميفرمائيد.در ثاني باني اينكه كسي دچار لغزش ميشه كيست؟

      • چرا همیشه بهونه های الکی میارین
        این که بچه هم می فهمه و قبول می کنه

  10. در مورد صحبت های آسیه باید بگم مدینه گفتی و کردی کبابم!
    منم دقیقا همین مشکل و دارم،مادر من خیلی سخت گیره مثلا میگه دختر قبل ازدواج نباید ابروهاشو برداره تا مردم بفهمن که مجرد ه و بیان خواستگاریش،در صورتی که الان هیچ خونواده ای برا بچش خواستگاری نمی ره که .پ سر خودش دخترو پیدا می کنه و دخترایی که ساده باشن هم انتخاب نمی کنن می گن عقب موندن،فقط دنبال دخترای فشن و زیبا هستن
    منم حرف مامانمو گوش کردم که با سن 28 سال هنوز مجردم.به نطر من تو مجردی دختر باید ابروشو برداره و به خودش برسه آرایش کنه ،که یکی انتخابش کنه نه وقتی شوهر کرد!
    بلهههههه اینه که دختر خاله من که 5 سال از من کوچکتره یه استاد دانشگاه میاد میگیردش و من با این سن و مدرک لیسانس مثلا یه پسر بیسواد به خودش جرات میده بیاد خواستگاریم و میگه به ظاهرتون نمی یاد که تحصیلات براتون مهم باشه
    اینم عاقبت گوش کردن به دستورات والدین
    خدا به این جور پدر و مادرا بهتره بچه نده

    اخه امتحان الهی تا کی؟ عذاب الهی تا کجا؟

    جواب:سلام چه ايرادي داشت بجاي نام آسيه از p استفاده مي شد.
    والله اعلم

  11. 70 % اسلام کپی یهودیت
    احکام ازدواج – نجاسات – ذبح و … دقیقا همون دستورات یهودیت

    در کل ادیان همشون یکی هستن و همشون مذخرف

    «حماقت انسان دین را آورد و دین حماقت انسان را جاودانه کرد»

  12. دیگه کم مردی پیدا میشه که حجاب براش مهم باشه
    ما که از اول حجاب کردیم و همه اومدن گفتن به به چه دختر خوبی چه خانوم! موندیم ور دل مادرمون!!!
    اونا که بد حجاب بودن بهترین مردا اومدن گرفتنشون
    من که از کار خودم پشیمونم حتما الان میخوای بنویسین این طرز فکر اشتباهه ولی یه واقعیته
    حتی مردای مذهبی هم این روزا دنبال اون جور دختران…اینو خودم دیدم که میگم

    حالا کیا میان سراغ ما؟ اون زن مرده ها یا زن طلاق داده ها

    • سلام فرمايش شما هميشه صادق نيست زيادند خانم هاي بدحجابي كه اصلا كسي درخانه شون رو هم نزده معمولاً خواستگارها جاهاي مختلفي مي روند و در نهايت يك مورد را انتخاب مي كنند. اين طورنيست كه براي هر دختري اولين خواستگار آمد, مسئله تمام شود, بلكه گاهي ده ها مورد را مي بينند. هر كدام ازاعضاي خانواده داماد نظري دارند و كافي است يكي نظرش منفي باشد! از اين رو, نگران نباشيد. نگراني باعث بيماري هاي روحي و جسمي مي گردد و از شادابي مي كاهد. همواره اميدوار باشيد و با ديگران برخورد خوبي داشته باشيد بر خدا توكل كنيد و هرگز يأس و نا اميدي را به خود راه ندهيد. فرصت بسيار است . امروزه به خاطر گرفتاري ها, سن ازدواج بالا رفته و اين مسئله به شهرستان ها و روستاها هم نفوذ كرده است .فكر نكنيد شما يا خانواده تان ايرادي داريد; ممكن است ايراد از خود خواستگاران باشد. در رفع موانعي كه مي تواند براي خواستگاران بهانه باشد, تلاش كنيد و در حفظ سلامتي و شادابي خود بكوشيد.
      اگر چه به نظر خود و اطرافيان شرايط يك همسر ايده آل را داريد , اما حتما مي دانيد سليقه ها مختلف است . ممكن است آن هايي كه تاكنون به خواستگاري آمده اند، شرايطي كه ذكر شده ، با ذوق آنان سازگار نبوده است . انشاءالله فردي خواهد آمد كه شرايط مذكور با سليقه اش سازگار باشد و ازدواج صورت بگيرد.
      حتماً مصلحتي در كار است ، شايد آنهايي كه تا به امروز به خواستگاري آمده اند, همسر ايده آل نبوده و ازنظر رواني يا اخلاقي يا اصلت خانوادگي و يا ديني شأنيت شما را نداشته اند. از اين جهت صلاح نبوده كه ازدواج صورت بگيرد، اگر چه به نظر خودتان يك همسر ايده آل بوده ايد.
      شايد هم خدا خواسته است شما را امتحان كند كه در اعمال خود چقدر صادق هستيد و تا كجا به او اعتمادخواهيد كرد. اعتمادتان را نسبت به خدا بيش تر كرده و صبر را پيشه خود قرار دهيد كه انشاءالله عاقبت به خير شده و بهترين همسر نصيب تان خواهد شد.

  13. با سلام
    مطلب جالبی بود، اگر بیشتر تبلیغ وبلاگت رو بکنی موفق تر خواهی بود.
    بیا به وبلاگ من هم سری بزن،

    جواب: سلام خسته نباشيد انشاءلله

  14. سلام
    راستش من یاهو مسنجر ندارم
    یعنی نصب نیست.خوشحال میشم اگر بتونم مطلبی بدم و همچنین خوشحال از راهنماییتون

    جواب:سلام خواهش ميكنم در خدمتتان هستم

  15. دختر های یهودی خیلی باکلاس هستن. خیلی هم مقید هستند به زندگی زناشویی

بیان دیدگاه