زن حايض در آيين يهود

ناپاكي مطلق
آيين يهود، دستورالعمل شديدي مبني بر كناره گيري مطلق از زنان در دوران عادت ماهانه دارد به گونه اي كه حتي نشست و برخاست و تماس با او موجب نجس شدن بدن و لباس انسان مي‌شود.
در تورات آمده :
زن تا هفت روز بعد از عادت ماهانه‌‌اش شرعا نجس بوده و در آن مدت هر كس به  او دست بزند تا غروب نجس خواهد شد و او روي هر چيزي بخوابد يا بنشيند ان چيز نجس خواهد شد.اگر كسي هم به رختخواب آن  زن يا به چيزي كه او روي آن نشسته باشد دست بزند بايد لباس خود را شسته و غسل كند و شرعا تا غروب نجس خواهد بود. و مردي هم كه در اين مدت با او نزديكي كند شرعا تا هفت روز نجس بوده و هر رخت خوابي كه او روي آن بخوابد نجس خواهد بود.( سفرلاويان، 15:19-24)

ويل دورانت نيز وضعيت زن را در دوره هاي نخستين تحقير اميز دانسته است. در ميان ملت هاي اوليه زن از لحاظ تحريم رتبه اول را داشته  بطوري كه هر لحظه با هزاران خرافه علتي مي تراشيدند و او را نجس، خطرناك و غير قابل لمس معرفي ميكردند. اين اسطوره ها و افسانه ها بطور قطع ساخته و پرداخته شوهران ناكام است كه زن را سرچشمه همه بدبختي ها دانسته اند. اين داستان ها منحصر به آيين يهود و مسيحي نيست بلكه ميان بت پرستان نيز وجود دارد.
مهم ترين محرّمات نزد ملت هاي اوليه مربوط به دوره حيض زن بوده و در اين هنگام هر كس يا هر چيز او را لمس مي كرد اگر انسان بود فضليتش را از دست ميداد و اگر غير آن بود فايده‌اش از بين ميرفت.
وضع حمل نيز نجس بود و موجب ناپاكي زنان مي‌شد و پس از آن لازم بود آداب خاصي بكار رود تا زن از نجاست پاك شود.
همخوابگي با زن نه تنها در ايام حيض بلكه در تمام دوران بارداري و شير دادن ميان قبيله هاي اوليه حرام بود.شايد اين از ابداع هاي خود زنان بود تا بتوانند به اين ترتيب راحتي خودشان را بيشتر حفظ كنند؛ ولي علت هاي اصلي به زودي فراموش ميشود و زن وقتي چشم باز ميكند خود را در نظر ديگران نجس ميبيند و كم كم خود نيز، اين ناپاكي را باور ميكند و حيض و بارداري را همچون ننگي تلقي مينمايد. (ويل دورانت،تاريخ تمدن،جمعي از مترجمان ج1 ص85-84)
صرف نظر از درستي يا نادرستي تحليلي  كه ويل دورانت نموده به هر حال قرآن كريم از دوره حيض به «أذي» تعبير ميكند.
وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُواْ الْنِّسَآءَ فِى الْمَحِيضِ …سوره بقره آيه 222
و از تو درباره حيض (ايام عادت ماهانه زنان) سؤال مى‏كنند، بگو: آن مايه‏ى رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگى از (آميزش با) زنان كناره‏گيرى كنيد، و با آنها نزديكى ننماييد

اين كلمه كليد واژه حقيقت عادت ماهانه است زيرا نوعي اذيت و زحمت براي زنان بوده و به تلويح ضرورت رعايت حال انان را در اين ايام بيان ميكند. بطوري كه نبايد موجبات طرد و تحقيرشان را فراهم نمود در واقع اين ايه شريفه پاسخ به سوال برخي از مسلمانان درباره زنان حائض است كه با بكارگيري واژه «أذي»، زن را در اين امر مقصر نميداند بلكه صرفا دستور ترك مقاربت از مجراي خون را ميدهد و مطلق معاشرت و استمتاع از ايشان را ممنوع نميكند با توجه به اين دستورالعمل اسلام به شخصيت زنان، حرمت نهاده و روش تحقير اميز ارباب برخي مذاهب از قبيل يهود و زرتشت را در اين حالت نهي ميكند.

در اين زمينه : مجازات نزديكي با زن حايض در كيش زرتشتي

Advertisements

23 نظر برای “زن حايض در آيين يهود

  1. دوست عزیز لطفا اگر مطالب جالبی درباره زن و یا هر موضوع دیگری در اسلام دارید به شرح و بسط ان بپردارید و قضاوت را به عهده ی خواننده بگذارید نه این که این مطالب تنها عاملی برای تفرقه میان پیروان ادیان مختلف ودر نهایت تعصب گرایی شود

    • سلام خواهر گرامي
      فرمايش شما تا حدي صحيح اما نمي‌شود كه ديگران هر چه بخواهند بگويند و ما فقط سكوت كنيم .

  2. سلام
    سلام به خصوص به مدافعان یا مبلغان یا کمک مبلغان دینی
    مطالبی که درج میگردد حتما با مدارک معتبره ارزشمند خواهد بود.
    مجتهدان نیز به خود اجازه نفی یا مقبولیت کلی به یک موضوع نمیدهند.
    چطور بدون مدرک با بحث های سفستایی مشغول به اشاعه خرافه گرایی میشوید.
    در تعجبم
    از آن دوستانی که روشنفکر قلمداد کرده و تحقیقشان خلاصه میرگردد به کتب یا مقالاتی که در هیچ مرکز اعلامی و مذهبی جهان ثبن نگردیده است.
    دوست گرامی بخصوص MaSoOmI در نظر داشته باشید گاها سکوت و میانه روی بهتر از دفاع و … است و شما مسعود جان آمار و ارقامی که تولید کننده آن رقیب یا دشمن شما باشد
    میتوان به آن مرجعیت داد و اعتبار بخشید.
    بزرگتریت نرم افزار دائره المعارف Microsoft Encarta که چندین ساله از دوست و شرکت محترم امریکا تولید و توزیع میشود بروید و ایران را جستجو کنید ببینید چه حاصل خواهد شد
    سپس به آمار و ارقام آنها بپردازیم
    بنده بیشتر از یک سوم جهان را گشتم اما در آن ماندم که این آمار ها چگونه استخارج میشود ماندم.
    موفق باشید

    جواب:سلام و احترام بنده دقيقا متوجه نظر شما نشدم كه در مورد كدوم مطلب بود چون فردي بنام مسعود هم نظري ارسال نكرده!

  3. اگر قزان مطالب رو به خصوص در مورد زنان ‹ به بهترين وجه ‹ اشاره کرده بود این همه وقت شما من و سایر دوستان رو نمیگرفت که فقط رفع شبه کنیم. برای من عجیب هست که شما از این جمله این همین تفاسیری میکنید که اصلا در ایه نیست اما متن واضح ایه رو ندیده میگیرید! البته میدانم از نظر مذهبیون فران هزار لایه دارد و هر لایه… من ترجیح میدم قبل از گم شدن در لایه ها همون متنی رو بفهمم که دارم میخونم.البته باید این ازادی رو داشت که شما هم هر جور صلاح میدانید یا به قولی اون جور که فقها به عنوان متخصصین دین بیان کردن از ایات برداشت کنید من هم جوری که به نظرم درست تر و منطفی تر هست.
    در مورد زن حایض شما گفتید ‹طبق ايه ي لا يمسه الا مطهرون فقط افرادي که داراي طهارت باشند اجازه دارند خطوط قران رو لمس کنند. همانگونه كه كسي نمي تواند بدون وضو ايات قران رو لمس كند و يا شخص جنب ؛و چون افرادي که غسل به گردن شونه از اين طهارت لازم محرومند نبايد به خطوط قران دست بزنند. البته دست زدن به جلد قران براشون حرام نيست و ورود به مسجد هم در صورتي که توقف نکنند و از يک در وارد و از در ديگه خارج بشند حرام نيست.› حرف شما داره این رو میگه چنین زنی تا زمانی که غسل نکرده پاک نیست یا به قول شما طهارت ندارد و حق دست زدن به خط قران رو نداره. مشکل من با همین لفظ طهارت نداشتن هست. پس قبول کنید در دین ما زن در چنین روزهایی مثل یک انسان معمولی پاک نیست.

    در مورد احادیث حضرت علی!!چرا فرض نکردید سوال اول من اون احادیث بودند و اصلا روی چه حسابی اول یا دوم بودن سوال من رو شما نشخیص میدید!!البته من هیچ انتظاری غیر از این رفتار شما نداشتم و این بیجوابی خودش جواب خوبی هست. من میتونستم ازجاهای دیگه تفاسیر رو پیدا کنم اما از اون جا که این حق شما هست که برای هزارمین بار اون احادیث حضرت محمد که در مورد زن محترمانه صحبت کردند رو بنویسید و به کسی تکرار موضوعتان ربطی نداره این که من هم یک سوال تکراری میپرسم نیاز به اجازه ندارم و در صورتی که در وبلاکتون توضیحی در این مورد داشتید درست این بود که لینک میدادید هر چند که من با search چیزی پیدا نکردم. و این که میتونم جواب رو جای دیگه پیدا کنم حتما عقلم میرسیده اگر حضرت علی میگن عقل زن نیمه هست دیگه فکر نمیکنم تا این حد منظورشون بوده!
    شیوه ی شما در پاسخگویی به سوالات انتخابی!!! رو من اصلا صحیح نمیدونم.
    از اون جا که مایلید جواب سوالهام رو از جاهای دیکه پیدا کنم چشم مزاحم اوقاتتون دیگه نمیشم.
    و در اخر, مطالب من بر خلاف گفته ی شما در بایگانی نبود. شما به این طریقه حرف زدن در اسلام چی میگید؟ به هر جهت ممنون از جوابهایی که دادید و ندادید.

    جواب:يك سوال آيا شما بعد ايمان بخدا و فرستاده اش پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و ائمه اطهار و اينكه قرآن از جانب خداست ، اين سوالات رو مطرح ميكنيد؟
    در ضمن جوابگويي به ترتيب زمان درج سوالات از سوي شماست! شما اول در اين مورد سوال كرديد بعدا در مورد احاديث. اگر بنده هم نتوانستم جواب قانع كننده اي ارائه دهم دليل بر بي جوابي نيست بلكه اين ناشي از جهل خود بنده هست. چشمها را باید شست جور دیگر باید دید!

  4. در مورد نشبیه اگر واقعا قران منظور بدی نداشته و فقط مثال بوده خوب این معجزه چطور مثال میزنه که این همه آدم بیان توضیح بدن که قران منظورش یه چیز دیکه بوده وفکر بدی نکنید. تا جایی که من میدونم مثال برای رفع شک هست نه ایجاد ان. درضمن گفتار قران خیلی روشن هست و نمیدونم چرا به زور میخواهیم عوضش کنیم.
    توضیح شما در مورد زن حایض هم که بد رو بدتر کرد! خوب چرا زن حیض نباید بتونه وضو بگیره!! یعنی اون رو پاک نمیدونید؟ و خیلی ممنون که لطف کردید اجازه دادید بدون توقف از مسجدتتون رد شه! انگار بیماری مسری داره و شما کریمانه بهش لطف میکنید! کاش اول قوانین خودمون رو درست کنیم بد بقیه رو نقد کنیم.

    من احادیث رو واسه آرشیو کردن نفرستاده بودم که!! ترسیدید کسی بخونه نظر اسلام در مورد زن رو بدونه؟!! داشتم واقعا باهاتون بحث میکردم شاید چیزی تو حرفاتون پیدا کنم!!
    اما از اون جا که قرار شده شما مثل سانسورچی ها صلاح بدونید که کدوم پیغام من به درد ارشیو میخوره و کدوم رو دوست دارید که جواب بدبد یا صلاح میدونید که جواب بدید!! …بهنر بود رک میگفتید پیفام ندم. از تشبیه واستعاره هم باور کنید بهتر کار میکنه این رک گویی.

    • سلام خواهر عزيز!
      برخلاف گفته شما قرآن به بهترين وجه به اين مورد اشاره كرده!
      اولا منظور از تشبيه زنان به كشتزار خود زنان نيست بلكه رحم زنان و جایگاه نطفه در زن است و براى پرهیز از نام بردن مستقیم و رعایت عفت كلام در قرآن است و از این نمونه در قرآن فراوان است .
      در واقع این آیه سخن پندار آنانى را كه زن را تنها بازیچه و وسیله هوس بازى مى دانند باطل كرده است و ارزش واقعى زن را در درجه اول حفظ نسل، انتقال تجربه و پرورش فكرى و روحى فرزندان دانسته است.

      در اينكه فرموديد زن حايض نميتواند وضو بگيرد، كجا چنين چيزي عرض شد؟ زن حايض مستحب است موقع نماز وضو گرفته و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذكر، دعا و صلوات شود.
      اينكه فرموديد براي آرشيوكردن نفرستاديد ؛حق با شماست اما اينكه زحمت ميكشيد و چندين سوال متفاوت رو در يك روز ميفرستيد به نظر شما ميتوان به نتيجه خاصي رسيد.
      اگر در پي دانستن مسئله هستيد بعد حل يك مسئله بايد سراغ ديگري رفت. خوشبختانه تا بدين لحظه از وقتي وبلاگنويسي رو شروع كردم هيچ نظري جز دو مورد كه انهم غير مرتبط بود حذف نشده.
      احاديثي كه شما فرموديد قبلا هم مطالبي قبل شما ،چه در وبلاگ قبلي در بلاگفا و چه اين وبلاگ عرض شده و حتي كمي جستجو كنيد مطالبي هم در اين زمينه در اين وبلاگ موجود است!
      يكي از هداف اين وبلاگ طرح و پاسخگويي همين شبهاتي است كه مطرح مي‌كنيد .
      موفق باشيد.

  5. جواب شما اصلا در پاسخ به سوال من نبود! دوباره سوالم رو تکرار میکنم
    ‹خوب چرا اسلام این رو درست نگفته؟ چرا همیشه نکات ظریف پر اهانت داره بعد حالا هی همه بگن نهههه منظور اسلام این نبوده که ایییین بوده. لابد چون معجره هست لارمه اول اینطور بگه!!!شاید هم برای ایجاد اشتغال مفسرین.›
    در ضمن در مورد زن حیض قواعد اسلام چندان بهتر از دین های دیگه نیست که داریم از اونها ایراد میگیریم.
    دست ردن به قران یا رفتن به مسجد برای چنین زنی حرام است! چرا؟

    جواب:با عرض سلامي مجدد اول نكته اي رو در مورد احاديثي كه فرموديد عرض كنم كه نظرات ارسالي شما پاك نشدند و در ارشيو موجود هست تا اين مسئله براي شما حل نشه رفتن به ساير موضوعات فايده خاصي نداره!
    یکی از شیوه های موثر و جذاب در تعلیم و تربیت استفاده از تمثیل و تشبیه و استعاره است. گاهی از اوقات یک مطلب عقلانی و غیر قابل هضم را با یک تشبیه و تمثیل بسیار ساده می‌توان قابل فهم کرد به گونه‌ای که مخاطب به راحتی پیام را دریافت کند.
    قرآن کریم بارها از این شیوه استفاده کرده است تا آنجا که در آیه 89 از سوره اسراء می فرماید: « و لقد صرفنا للناس فی هذا القرآن من کل مثل» (ما برای مردم در این قرآن از هر مثلی به کار برده‌ایم.)
    و نیز همین ادعا را در آیات 54 سوره کهف، 58 روم، 27 سوره زمره مطرح کرده است.
    قرآن کریم در آیاتی نیز هدف از تمثیلات را یادآوری، اندیشه و تفکر و تعقل مردمان معرفی می‌کند.
    چون انسان‌ها با موجودات مادی و محسوس بیشتر آشنایی دارند، مطالب عمیق و عقلانی را می‌توان با استفاده از شیوه تمثیل معقول به محسوس، به او منتقل کرد تا بدینوسیله کم کم زمینه درک مسائل عقلانی و غیر محسوس نیز برای او فراهم گردد.
    اما در مورد سوال بعدي:
    طبق ايه ي لا يمسه الا مطهرون فقط افرادي که داراي طهارت باشند اجازه دارند خطوط قران رو لمس کنند. همانگونه كه كسي نمي تواند بدون وضو ايات قران رو لمس كند و يا شخص جنب ؛و چون افرادي که غسل به گردن شونه از اين طهارت لازم محرومند نبايد به خطوط قران دست بزنند. البته دست زدن به جلد قران براشون حرام نيست و ورود به مسجد هم در صورتي که توقف نکنند و از يک در وارد و از در ديگه خارج بشند حرام نيست.
    مطلب مرتبط

  6. ‹برخلاف برداشت شما از كشتزار،نكته ظريفي در اين تشبيه نهفته كه در حقيقت قران مي خواهد با اين بيان ضرورت وجود زن را در اجتماع انساني مجسم كند كه زن وسيله اطفاي شهوت نيست بلكه وسيله اي است براي حفظ حيات بشر.›
    خوب چرا اسلام این رو درست نگفته؟ چرا همیشه نکات ظریف پر اهانت داره بعد حالا هی همه بگن نهههه منظور اسلام این نبوده که ایییین بوده. لابد چون معجره هست لارمه اول اینطور بگه!!!شاید هم برای ایجاد اشتغال مفسرین.
    در ضمن ممنون میشم نظر اسلام رو در مورد زن حیض بدونم. خیلی کلی هم بگید کافی هست.

    • با سلام
      بله آيه با اين تعبير جايگاه زن و ضرورت وجود جنس مؤنث را در اجتماع انساني گوشزد مي كند و بيان مي كند كه زن صرفاً ابزاري براي دفع شهوت جنسي نيست بلكه يكي از دو ركن اساسي براي حفظ نسل بشري است. از باب تشبيه زن را به كشتزار تشبيه نموده، چون براي بهره وري مناسب از زمين، بايد قبل از كشت، شرايط لازم آن فراهم باشد.
      رَحِم زن كه پرورشگاه طفل و انسان است، بايد شرايط خاصي داشته باشد و از آلودگي‏ها پيراسته باشد.
      انساني كه بذري در زمين ميكارد، سعي مي كند آن را از هر گونه امور زيان بخش و علف هرز حفظ نمايد و آن را تخريب نمي‏كند. اين آيه به خوبي مي فهماند در امور زناشويي (كه مسئله‏اي طبيعي ميان انسان‏ها است)، نبايد از روش‏هاي غلط و مخرّب در مورد زن استفاده كرد. مرد نمي‏تواند هرگونه كه دلش خواست (حتي به قيمت ضرر و زيان به زن) در امور زناشويي و مقاربت رفتار نمايد، همان گونه كه با زمين خود (كه محصول سالم و پربار به عمل مي آورد) هيچگاه چنين كاري صورت نمي‏دهد. اين مسئله كاملاً طبيعي با يك تمثيل زيبا بيان شده است.
      هم چنين با توجه به اين كه وظيفه رشد و تكامل اوليه در خلقت بر عهده زن نهاده شده، به كشتزار تشبيه شده است. حال چرا اين تعبير زيبا نگاه ابزاري و بهره برداري مالكانه نام نهاده شده است؟! امّا نگاه سكس و مبتذل غرب نسبت به زن و آزارهاي جنسي و برخوردهاي خشن و استفاده ابزاري براي تبليغ كالاها، حقوق بشر تلقي مي شود؟! آن هم نه همه زنان بلكه زنان جوان و زيبا كه برچسب تبليغي كالاهاي غربي اند، كه سود آن به جيب كمپاني‏هاي بزرگ سرازير مي شود. البته اين مسائل عجيب نيست، چرا كه در زمان حاضر از دموكراسي دم زده مي شود و ديكتاتوري و فاشيسم ظهور مي كند و آزادي و رد زبان ابر قدرت‏ها است، ولي در عمل سايه شوم اسارت و بردگي بر بشر چيره است!
      نظر اسلام در مورد زن حايض؟!
      اسـلام درايـن زمـيـنه بسيار واقع بينانه دستور داده است از طرفى با توجه به تاثيرات روحى وروانى اين ايام بر زنان و نيز تاثيرات جسمانى , مثل ضعف و عدم نظافت وپاکى و از سوى ديگر با توجه به آنکه اين مدت براى پاکى رحم زن و آمادگى براى حمل , توليد شير و امثال آن سودمند اسـت و عـمـل نـزديکى مى تواند اين حالت را مختل کند , دستور داده است که در اين ايام با زنان همبستر نشويد آن هم به گونه اى که به توليد مثل بيانجامد نه مطلق معاشرت و التذاذ جسمانى . از نـگاه اسلام نه تنهامعاشرت با زنان در اين ايام ممنوع نيست بلکه با توجه به جايگاه زن در اسلام چه بسا بتوان گفت در اين ايام لازم است توجه و محبت بيشترى نسبت به زنان روا داشت تا از اين رهگذر در آنان احساس کمبود و نقصى پديد نيايد . واضـح اسـت کـه مـعاشرت اعم است از زناشويى و به معناى تحت لفظى آن هرگونه مجالست را شامل مى شود و ازاين ميان تنها از مباشرت و معاشرتى که به توليد مثل مى انجامد ممنوع است.

  7. تا اونجا كه من ميدونم اين احكام سختگيرانه مثل بيشتر احكام البته متعادل اسلام فقط تو كتابهاي مونده…جامعه راه خودش رو ميره و توجهي به اينها نداره…
    البته اونا حق دارن ولي مسلمونا كوتاهي مي كنن…

  8. سلام

    دیدید من چقدر خوبم

    سعی میکنم همه ضرب المثلها رو در مرحله عمل پیاده کنم

    خنده و هزارتا گل

    اینجا جامع ترین وبلاگیه که در مورد ریحانه (زن در اسلام) میشه استفاده کرد

  9. سلام .با درود وسلام فراوان خدمت شما .اميدوارم احوال حضرت عالي خوب وخوش وشاد باشد .هديه من خدمت شما ذكر صلوات است

    اللهم صل علي وحمد وال محمد وعجل فرجهم

    امام على عليه السلام فرمودند: بهترينِ مردم ، کسى است کـه در تنگ دستى اش ايثارگر و شکيبا باشد
    وب شما خيلي جالب است واين اپ جديد هم خيلي زيبا است ,واقعا دين يهود دين خطر ناكي است البته چيزاي قلابي همشون خطر ناك ونا مرغوب هستند واونا زنها را بيشتر براي تجارت ميخوان تا شريك زندگي .اقا با اجازه لينگ تون كردم

    قدوم پر مهر شما را در كلبه كوچكم ارج مينهم .واز نظرات شما به گرمي استقبال ميكنم

    روزهاي سرشار از موفقيت را براي شما ارزو ميكنم .التماس دعا خدا حافظ ………….

  10. سلام بر شما و سپاس، سپاس از زحمات قابل استفاده و مفیدتان

    وب شما را با افتخار در «بیایید بیشتر بدانیم» لینک کردیم. امیدواریم همکاری ارزشمند میان وب هایی که در رشد معرفت تلاش می کنند و تعالیم دین را به خوانندگان عرضه می نمایند، استمرار یابد.

    موفق باشید
    التماس دعـــا

  11. سلام

    با مطلب حجاب مصونیت یا محدودیت؟ در مورد حجاب اسلام و ایران در قالب شعر بروزم.

    تا سلامی خدانگهدار[گل]

  12. سلام . ممنون از لطفتون

    جداً من از سخت گرفتنشون خونده بودم ولی تا این حدش نه ؟ اینکه دوران شیردهی و بارداری همجزء نجاسات می دانند
    استغفروالله

  13. البته مقام زن در اسلام آنقدر بالاست که در قران زن به عنوان کشتزاری برای مرد معرفی می شود. یا اینکه زن کافر به سان کنیزی است که برای آمیزش با آن حتی نیاز به سیغه نمی باشد(حتی اگر شوهر داشته باشد)
    در ضمن نمی دونم چرا اینقدر زرتشت از زن بدش می اومده، قبل از اسلام جایگاه زن خیلی برتر جایگاهش بعد اسلام بوده؟؟؟؟؟

    • با سلام به شما بردار گرامي
      برخلاف برداشت شما از كشتزار،نكته ظريفي در اين تشبيه نهفته كه در حقيقت قران مي خواهد با اين بيان ضرورت وجود زن را در اجتماع انساني مجسم كند كه زن وسيله اطفاي شهوت نيست بلكه وسيله اي است براي حفظ حيات بشر.
      خداوند همان طوري كه يكي از راه‏هاي محرميت را اجراي صيغه عقد مي‏داند يكي ديگر از راه‏هاي محرميت را تملك كنيزان قرار داده است يعني در تملك قرار گرفتن براي مالك آن مانند خواندن عقد است قانون گذار كه شارع است مي‏تواند شيوه‏هاي مختلفي را در اين خصوص ارائه نمايد.
      اما در مورد جمله آخري كمي بيشتر تحقيق كنيد.

  14. سلام دوست عزیز
    هربار پر محتوا تر و پر بار تر می نویسید
    خیلی خوب بود
    ممنونم از لطفتون
    مانا باشید

  15. ما نمیدانیم با این همه دلایل مستدل و براهین مبرهن، دیگر حرفی برای معاندین (لعنت الله علیهم و آلهم اجمعین) باقی می ماند!؟
    ضمنا ارادت ما کماکان پابرجاست و هیچ خللی هم در آن وارد نیامده. 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s